Aktuellt

Här ser du en del av det som händer i anknytning till föreningen och våra medlemmar.
För att annonsera ditt evenemangstips här eller få mer information om kalendariet kontakta oss:

Stina Wollter kommer till Nyköping!

I samband med att uppmärksamma Konstens Vecka i början på oktober, har Förening i Konst lyckats boka Stina Wollter till G:a Teatern i Nyköping, torsdagen den 3 oktober kl. 19.00

Missa inte Stina´s föreläsning "Konst, kropp och motstånd" full av bilder, berättelser, sanning, smärta, glädje, kroppstrix och dans.

Föreläsningen pågår i ca 2 timmar inkl paus, därefter finns Stina Wollter på plats för boksignering.

Biljetter finns att boka på: www.nykopingsguiden.se.
Priset endast 270 kr!

Du som är medlem eller vill bli medlem i FIK, spara biljetten! Missa inte erbjudandet och få 50 kr som delbetalning till 2020 års medlemsavgift!

Vi tackar våra sponsorer:
ABF, Sörmlands Nyheter, Nyköpings kommun och Sörmlands Sparbank

Vernissage NK-Villan 27 april kl 12-15
Öppet Hus, Konstrundan 2019

Välkomna till vernissage på NK-Villan lördagen den 27 april kl 12-15.

Ta tillfället i akt och träffa konstnärer och konstutövare som ställer ut på östra Sörmlands "Öppet hus" Konstrundan 2019.

Karta på samtliga 55 utställningsplatser finns att hämta på NK-Villan och Turistbyrån.

Presentation av våra konstnärer finns här  "Besök öppet hus"

Sörmlandssalongen 2019!

Sörmlandssalongen 2019 arrangeras av Eskilstuna Konstförening på Eskilstuna Konstmuseum under perioden 2 februari – 31 mars.

Salongen som är den 55:e i ordningen kommer att väljas ut av en jury bestående av tre personer, en representant för arrangören och två konstnärer/konstvetare.

Salongen står öppen för alla sörmländska konstnärer. Som sörmländsk konstnär räknas den som nu är fast bosatt och verksam inom landskapet Sörmland (alltså även inom de delar som ligger i Stockholms län). Från landskapet Södermanland undantas dock Stockholms kommun, Nacka och Huddinge kommuner. Behöver konstnärens egenskap som sörmlänning särskild motiviering, bör denna göras på anmälningsblanketten.

Salongen avser alla konstnärliga tekniker. Juryn äger rätt att även välja ut arbeten i annan teknik än traditionellt förkommande. Konstverken får inte tidigare varit utställda på Sörmlandssalongen och bör ej vara äldre än tre år samt i största möjliga utsträckning vara till salu. För grafik och foto ska antalet exemplar till försäljning anges.

Information kommer att läggas ut på föreningens hemsida: www.eskilstunakonstforening.se

Vidare upplysningar lämnas av arrangören genom:
ordförande Sven Janeheden tel: 070 650 99 01 eller kassör Lars Gihl tel: 070 561 88 08