Konstskolan Fröet

Konstskolan Fröet har drivit verksamhet lika länge som föreningens existens. Målet är att inspirera och entusiasmera barns skapandeförmåga. I början hade vi barngrupper om ca 60 elever. Under åren har verksamheten utvecklats och idag har vi har valt att istället ha två barngrupper med max 18 elever i varje. Detta har visat sig fungera väldigt bra och eleverna får den tid och uppmärksamhet de behöver i sin kreativitet. Arbeten sparar vi till den gemensamma utställningen på våren.

Måndagsgruppen:  yngre gruppen (5-12 år) kl.18-20.00
Onsdagsgruppen: äldre gruppen (11-16 år ) kl.18-20.00

Fröet har en årlig utställning av elevarbeten. Tidigare har vi ställt ut i Nyköpings stadshus och å Bryggeriet. Information om terminsstart mm.  hittar du också  i Sörmlands nyheter.

Här finns vi!

Fröet håller till på Barnkulturcentrum bakom Culturum i Gripemuséet.
Vi träffas 10 gånger under terminen med uppehåll för sportlov samt påsklov. måndag och onsdagkvällar mellan kl. 18-20, med en kort rast kl. 19.00.
Varje gång har vi ett tema med något speciellt material vi skapar i.
Inspiration från konst får vi genom att vi tittar på bilder och pratar om uttryck.

Fröet drivs av Förening i Konst sedan 1980-talet och eleverna i Fröet får automatiskt ett medlemskap i föreningen. Syftet med Fröet var från början att starta en kulturskola i Nyköpings kommun och under 1990 hade Fröet många grupper med olika åldersindelning ifrån 5 år upp till 15 år.  Förening i konst stöttas med visst bidrag från kommunen.

Så här roligt har vi på Barnkonstskolan Fröet!

Varje år har vi en vårutställning på kulturskolan Tonborgen den 6 maj.
Då visas deltagarnas arbeten de skapat under året.

Information

Avgift för en termin är 950:-. Material ingår avgiften. Betalas vid kursstart via postgiro.
Ansvarig konstnär och bildlärare är Susanne Fragoulis Andersson som har arbetat med Fröet sedan 1990.

Alla nya och gamla elever
hälsas välkomna till en ny färgsprakande termin!
/Susanne

Kontakt och anmälan

mobil:
mail: susanne.f.andersson@gmail.com

Se vår utställning!

Terminen avslutas med en vårutställning på Kulturskolan Tonborgen den 6 maj. Då visas deltagarnas arbeten de skapat under terminen. Samtidigt har Tonborgen Öppet Hus så det är härlig stämning i hela huset!

Tips!

*Tag med lite att äta på till rasten som vi har kl 19.00. Frukt eller en smörgås o dryck.

*Glöm ej att ha oömma kläder då färger ibland kan vara svåra att få bort i tvätten. Förkläden finns annars att låna.