Varmt välkommen till Konstrundan Öppet Hus 2024!

-Visa dina verk under Konstrundan den 4-5 maj!

Öppet hus är ett arrangemang som nu har pågått i över 30 år och arrangeras av Förening i Konst Nyköping. Fortfarande är det frivilliga krafter som driver evenemanget. Konstrundans Öppet Hus är en av årets viktigaste konsthändelser i Östra Sörmland. Vårt mål är att för varje år göra arrangemanget ännu bättre, ännu mer slagkraftigt och göra det möjligt för ännu fler konstnärer att delta och därmed också fler konstintresserade att besöka våra konstnärer.

Dags att anmäla sig!

Anmälan görs genom mejl till föreningens mejladress info@foreningikonst.se eller via hemsidan under "Anmälan"

Utställarpaket, enskild

Du är en enskild konstnär som vill ställa ut och få en egen prick på utställningskartan och en egen presentation i konstnärskalendern på FIK's hemsida. Här får du möjlighet att visa upp till 4 bilder på dig och din konst. Dessutom ges plats för en kort presentation av dig och ditt arbete samt kontaktuppgifter och ev. länk till egen webbplats. Du tecknar eget medlemskap i föreningen.
Vid eventuell försäljning på samlingsutställningen på NK-Villan utgår 25 % i provision.

600 kr/person + enskild medlemsavgift 250 kr
FIK tillhanda senast 2024-03-25.

Utställarpaket, grupp

Ni är två eller fler konstnärer som ställer ut på samma plats. Ni får en gemensam prick på utställningskartan och presenteras med 1 bild samt teknik och kontaktuppgifter/per deltagare (dock max 4 bilder per grupp) på er gemensamma sida i konstnärskalendern på FIK's hemsida (önskar man en egen presentationsida och individuell kartmarkering köper man en egen deltagarplats till fullpris) OBS! krav att varje deltagande utställare tecknar eget medlemskap i föreningen för att deltaga och bli presenterad på hemsidan.

1 000kr / grupp + enskilda medlemsavgifter (250kr per deltagare)                      FIK tillhanda senast 2024-03-25.

Anmäl dig till samlingsutställningen inför Konstrundan på NK-Villan

Som enskild utställare på Konstrundan får 1st verk ställas ut på samlingsutställningen, maxformat 60x80 bildkonst, skulpturer ska rymmas på ett podie samt möjlighet till medverkan i konstnärskatalogen på det verk som ställs ut.

Som grupp på Konstrundan får 1st verk ställas ut på samlingsutställningen, maxformat 60x80 bildkonst, skulpturer ska rymmas på ett podie samt möjlighet till medverkan i konstnärskatalogen på det verk som ställs ut.

För att underlätta vårt administrativa arbete, vill vi att ni även gör en anmälan till utställningen med bild och beskrivning till Konstnärskatalogen senast 25 mars.

Vem kan vara med på Konstrundan?

Alla som fyllt 18 år och har medlemskap i Förening i Konst Nyköping (250kr / år) är välkomna att delta i Konstrundan Öppet Hus. Vi bedömer inte era verk, utan så väl nya som mer etablerade konstutövare välkomnas!

Medlemskap

Du är konstutövare/konstentusiast som vill stödja föreningen och få ta del av FIK's aktiviteter och förmåner.

I medlemskapet ingår medlemskort, förmåner, inbjudningar samt en plats på årsmötet inkl. förtäring. Förutom gemytlig samvaro har alla närvarande möjlighet att vinna i föreningens årliga konstlotteri.

250kr / person / år

Annonsering om Konstrundan införs i tidningen SN Sörmlands Nyheter och Se Hit och under våren 2024.

Följ oss på Facebook och Instagram

Vårt mål är rätt information på affischen. kartan och på hemsidan. Allt för att kommunikationen skall bli så bra som möjligt, och självklart att det ska vara lätt att hitta rätt för besökarna. Detta för att Du som medverkande konstnär ska kunna  få största möjliga utkomst och värde i ditt möte med Dina besökare. För frågor om inlämnat material skicka din fråga i första hand via vårt formulär.

Som vanligt gör vi en folder i A3 format, där karta, namn och övrig information finns med . Kartan/affischen beräknas vara tryckt den 10 april.
I samband med vernissaget/ förhandsvisningen kommer du också att kunna hämta egna exemplar på NK-villan i Nyköping. Detta för att du smidigt ska kunna affischera och skicka ut till dina kontakter.

24 april  Inlämningsdag

Inlämningsdag för anmälda verk på NK-villan inlämning mellan kl 15.00-17.30
Enskild utställare; då får du lämna in 1 anmält verk max 80 x 60 cm.
Grupp utställare;  då får ni lämna in 1 anmält verk gemensamt max 80 x 60 cm.
Fyll i blanketten ni fått per mail. Glöm inte namn , adress och utställningsplats.
Här kan du samtidigt även hämta nytryckta affischer, karta och ballonger.

Då vi vill skapa en folder till utställningen -  v.v. skicka bild på ditt utställningsobjekt till info@foreningikonst.se senast 2023-03-25 tillsammans med verkets namn, teknik, storlek och en kontaktuppgift.

NK-villan 27 april  kl 12-15

Förhandsvisningen på lördagen den 27 april kl. ger besökarna ett extra tillfälle att hitta flera favoriter redan innan rundan startar. En fantastisk möjlighet för Dig som utställare att få nya besökare till Dig och träffa din konstnärskollegor. Därför utgår vi ifrån att du som deltar i Öppet Hus också lämnar ett verk för visning på NK-villan Vi tycker att det är mycket viktigt att uppmuntra den konstnärliga frheten och kreativiteten. Så fortfarande är FIKs inställning den, att vi inte värderar vem eller vad som ställs ut – det är vår publik som avgör kvaliteten. Den enda begränsningen är att du måste vara 18 år för att få delta. Foldrar/affischer med information om alla de deltagande konstnärerna kommer att givetvis att delas ut till besökarna.

1) Skicka in din anmälan  senast 25 mars
Skicka in via sidan "Anmälan" eller sänd ett mail till info@foreningikonst.se

eller SWISH 123 484 45 85
senast 25 mars

3) Sänd in bilder senast 25 mars
Max 4 stycken bilder på dina alster/gruppens alster
(gärna där även du/ni som konstnär syns).

För dig som anmält sig till samlingsutställingen på NK-Villan finns möjlighet till medverkan i konstnärskatalogen.
Bild och beskrivning av verk samt pris skickas in senast 25 mars

4) Den 24 april mellan 15.00-17.30  Du lämnar ett anmält verk till visningen på NK-villan
Den 24 april är Inlämningsdag för ett anmält verk på NK-villan mellan kl 15.00-17.30.
Som enskild utställare får du lämna in ett anmält verk, maxformat 60 x 80 bildkonst, skulpturer ska rymmas på ett podie.
Som grupp får ni lämna in ett anmält verk gemensamt maxformat 60 x 80 bildkonst. skulpturer ska rymmas på ett podie.
Verket skall vara märkt med titel, teknik, namnet på konstnären samt en kontaktuppgift

Vernissage på NK-villan den 27 april! -Kom och träffa de andra konstnärerna samt konstintresserade från hela området.
OBS! Konstverken visas mellan den 27 april- 4 juni.
Vid eventuell försäljning på samlingsutställningen utgår 25 % i provision:

5) Den 4 juni mellan 15.00-18.00 hämtning av verk på NK-Villan
Tisdagen den 4 juni är det hämtningsdag  för ditt utställda verk på NK-Villan. Vi finns på plats mellan kl 15-18. Ta med kvittensen på inlämnat verk.

Senast 25 MARS
Medlemsavgiften + anmälningsavgiften betald, samt bilder och info till presentationssidan, FIK tillhanda

Senast 25 MARS
För dig som anmält dig till NK-Villans samlingsutställning -