Konstresa till Barcelona

Program:
Måndag 2/10-2017
(Utresedag)
Direktflyg från Stockholm/Arlanda till Barcelona. Vid ankomsten väntar vår buss och guide på flygplatsen för att ta oss med på en stadsrundtur. Under rundturen görs ett stopp för att besöka kyrkan La Sagrada Familia. Rundturen avslutas vid hotellet för incheckning. Gemensam välkomstmiddag på restaurang nära hotellet.

Tisdag 3/10-2017
(Picassomuseet och Museu Europeu Dárt Modern)
Frukost
Vi hämtas med buss och guide från hotellet för att under förmiddagen besöka Picassomuseet. Här kan man se hur konstnärens stil och utveckling mognade under åren i Barcelona. Gemensam lunch på Saluhallen innan vi fortsätter till nästa besök som är Museu Europeu dárt Modern. Här får vi en spännande blandning av gammal arkitektur och modern konst. Efter besöket åker vi tillbaka till hotellet och resten av dagen och kvällen är fri.

Onsdag 4/10-2017
(Parc Guell och Casa Museu Gaudi samt vingårdsbesök)
Frukost
Med vår buss och guide skall vi under förmiddagen besöka Parc Guell. Den var från början inte avsedd att bli en park utan var ett byggprojekt för ett bostadsområde med exklusiva tomter. Parken är fylld med mosaiker i fantasifulla former.

Om detta kunde man läsa i en av dagstidningarna: Gaudí anställde ett stort arbetslag som fick till uppgift att slå sönder kakelplattor, tallrikar och glas för att sedan sätta samman dem igen. "Jag ser 30 personer i full fart med att slå sönder kakelplattor samtidigt som jag ser 30 andra i full färd med att sätta samman dem igen, ta mig djävulen om jag förstår."

Innan lunch besöker vi även Casa Museu Gaudi här får vi en inblick i hur Gaudi levde och arbetade. Sen eftermiddag besöker vi en av vingårdarna med tillhörande vinprovning. Gemensam middag på kvällen.

Torsdag 5/10-2017
(Museu Nacional d' Art Catalunya och Fundació Miró) Frukost
Med buss och guide skall vi under förmiddagen besöka Museu Fundació Miró. Förutom konsten som bjuds här måste man passa på att beskåda utsikten. Museet ligger på berget Montjuïc vilket ger en utmärkt vy över Barcelona. Miró var en av Spaniens främsta 1900-talskonstnärer. Samlingen omfattar skulpturer, teckningar, målningar och textilier från 60 år av hans konstnärliga skapande. Efter en gemensam lunch fortsätter vi till Museu National Dárt Catalunya i den majestätiska byggnaden Palau Nacional. Bland utställningarna finns konstverk från olika epoker och vi fokuserar på den äldre spanska konsten
Kvällen till fritt förfogande

Fredag 6/10-2017
(Teatre Museu och Dalis sommar residence)
Frukost
Idag ska vi göra en spännande resa i Salvador Dalis fotspår. Med vår buss och guide beger vi oss till Figueres en sträcka på 14 mil. Under resvägen stannar vi till för att sträcka på benen. Väl framme intar vi gemensam lunch därefter besöker vi Teatre Museu Dali. Här blandas surrealistiska verk med mer traditionell konst, ofta med många undertoner och vi får en bra inblick i Salvador Dalis konstnärsskap. Vi besöker även Dalis sommarhus i Cadaques samt kyrkogården där Salvador Dali ligger begravd. Gemensam avskedsmiddag middag på restaurang.

Lördag 7/10-2017
(hemresedag)
Frukost, utcheckning
Efter att vi packat vår buss beger vi oss till flygplatsen för vidare resa med direktflyg till Stockholm/Arlanda.

PRIS: 12.600:-
Enkelrumstillägg: 2.800:- (avser 5 nätter)
Tillägg för anslutning Arlanda t/r:
Katrineholm 425:-
Eskilstuna, Strängnäs, Mariefred 350:-
Södertälje 300:-

Detta ingår i resans pris:
Flygresa inkl. bagage och skatter Egen buss under samtliga dagar 5 nätter del i dubbelrum
5 Frukostar
4 luncher inkl. bordsvatten
3 middagar inkl. ett glas vin/öl
Samtliga utflykter och entréer enl. program Svensk guide under hela vistelsen i Barcelona

Övrig information:
(Flygtider: Vi reserverar oss för eventuella tidsändringar.)
2/10-2017 Från Stockholm/Arlanda 12.35 med ankomst Barcelona 16.00 7/10-2017 Från Barcelona 11.15 med ankomst Stockholm/Arlanda 15.00
Hotellet: Hotel Balmes
Ett 4-stjärnigt hotell med endast 5 minuters promenad från Passeig de Grácia och 15 minuters promenad till de gotiska kvarteren. För boende på hotellet har man fritt inträde till egyptiska museet (c:a 8 minuters promenad)
Hotellet har trädgård, terrass och utomhuspool.
Alla rum med bad/dusch/wc, TV, luftkonditionering, värdebox. Varje dag serveras frukostbuffé. Hela hotellet är rökfritt

O.B.S.
För bokning kontakta Resekompaniet i Eskilstuna
tel: 016-51 01 51 kontaktperson är Ann Brodd
Vid kostavvikelse meddela detta gärna redan vid bokningen.

För frågor till Sveriges Konstföreningar Sörmland kontakta Ia Holmstrand tel: 076-633 31 70

Priset är baserat på för dagen gällande valutakurser, varför vi reserverar oss för ev. prisändringar som ligger utanför vår kontroll så som bränsletillägg, valutaförändringar och skatter.

PRIS: 12.600:-
Enkelrumstillägg: 2.800:- (avser 5 nätter)
Tillägg för anslutning Arlanda t/r:
Katrineholm 425:-
Eskilstuna, Strängnäs, Mariefred 350:-
Södertälje 300:-

Detta ingår i priset:
-5 Frukostar
-4 luncher inkl. bordsvatten
-3 middagar inkl. ett glas vin/öl

O.B.S.
För bokning kontakta Resekompaniet i Eskilstuna
tel: 016-51 01 51 kontaktperson är Ann Brodd
Vid kostavvikelse meddela detta gärna redan vid bokningen.

Kontakt m.m

Resekompaniet i Eskilstuna AB Köpmangatan 68