Varmt välkommen till Konstrundan Öppet Hus 2022!

-Visa dina verk under Konstrundan den 14-15 maj!

Öppet hus är ett arrangemang som nu har pågått i över 30 år och arrangeras av Förening i Konst Nyköping. Fortfarande är det frivilliga krafter som driver evenemanget. Konstrundans Öppet Hus är en av årets viktigaste konsthändelser i Östra Sörmland. Vårt mål är att för varje år göra arrangemanget ännu bättre, ännu mer slagkraftigt och göra det möjligt för ännu fler konstnärer att delta och därmed också fler konstintresserade att besöka våra konstnärer.

Dags att anmäla sig!

Förening i Konst hoppas och tror att vi i år kan genomföra Konstrundan Öppet hus 2022 som i år är lördagen och söndagen den 14-15 maj. Anmälan görs via mail till info@foreningikonst.se eller via sidan Anmälan senast 31 mars.

Utställarpaket, enskild

Du är en enskild konstnär som vill ställa ut och få en egen prick på utställningskartan och en egen presentation i konstnärskalendern på FIK's hemsida. Här får du möjlighet att visa upp till 4 bilder på dig och din konst. Dessutom ges plats för en kort presentation av dig och ditt arbete samt kontaktuppgifter och ev. länk till egen webbplats. Du tecknar eget medlemskap i föreningen.
Som Enskild utställare har du också möjligheten att visa ett verk på förhandsvisningen/utställningen på NK-Villan.
Vid eventuell försäljning på samlingsutställningen på NK-Villan utgår 25 % i provision.

600 kr/person + enskild medlemsavgift 250 kr
FIK tillhanda senast 2022-03-31

Utställarpaket, grupp

Ni är två eller fler konstnärer som ställer ut på samma plats. Ni får en gemensam prick på utställningskartan och presenteras med 1 bild samt teknik och kontaktuppgifter/per deltagare (dock max 4 bilder per grupp) på er gemensamma sida i konstnärskalendern på FIK's hemsida (önskar man en egen presentationsida och individuell kartmarkering köper man en egen deltagarplats till fullpris) OBS! krav att varje deltagande utställare tecknar eget medlemskap i föreningen för att deltaga och bli presenterad på hemsidan.
Som grupp har ni också möjligheten att visa ett verk gemensamt på förhandsvisningen/utställningen på NK-Villan.

1 000kr / grupp + enskilda medlemsavgifter (250kr per deltagare)

FIK tillhand senast 2022-03-31

Vem kan vara med på Konstrundan?

Alla som fyllt 18 år och har medlemskap i Förening i Konst Nyköping (250kr / år) är välkomna att delta i Konstrundan Öppet Hus. Vi bedömer inte era verk, utan så väl nya som mer etablerade konstutövare välkomnas!

Medlemskap

Du är konstutövare/konstentusiast som vill stödja föreningen och få ta del av FIK's aktiviteter och förmåner.

I medlemskapet ingår medlemskort, förmåner, inbjudningar samt en plats på årsmötet inkl. förtäring. Förutom gemytlig samvaro har alla närvarande möjlighet att vinna i föreningens årliga konstlotteri.

250kr / person / år

Annonsering om Konstrundan införs i tidningen SN Sörmlands Nyheter, Se Hit och Dagens Nyheter under        våren 2022

Vårt mål är rätt information på affischen. kartan och på hemsidan. Allt för att kommunikationen skall bli så bra som möjligt, och självklart att det ska vara lätt att hitta rätt för besökarna. Detta för att Du som medverkande konstnär ska kunna  få största möjliga utkomst och värde i ditt möte med Dina besökare. För frågor om inlämnat material skicka din fråga i första hand via vårt formulär.

I samband med vernissaget/ förhandsvisningen kommer du också att kunna hämta egna exemplar på NK-villan i Nyköping. Detta för att du smidigt ska kunna affischera och skicka ut till dina kontakter.

20 april  Inlämningsdag

Enskild utställare; då får du lämna in 1 verk max 70 x 50 cm.
Grupp utställare;  då får ni lämna in 1 verk gemensamt max 70 x 50 cm.
Fyll i blanketten ni fått per mail. Glöm inte namn , adress och utställningsplats.
Här kan du samtidigt även hämta nytryckta affischer och karta.

Då vi vill skapa en folder till utställningen -  v.v. skicka bild på ditt utställningsobjekt till info@foreningikonst.se senast 2022-03-31.

NK-villan 23 april  kl 12-15

Förhandsvisningen på lördagen den 23 april kl. ger besökarna ett extra tillfälle att hitta flera favoriter redan innan rundan startar. En fantastisk möjlighet för Dig som utställare att få nya besökare till Dig och träffa din konstnärskollegor. Därför utgår vi ifrån att du som deltar i Öppet Hus också lämnar ett verk för visning på NK-villan 20 april.  Vi tycker att det är mycket viktigt att uppmuntra den konstnärliga frheten och kreativiteten. Så fortfarande är FIKs inställning den, att vi inte värderar vem eller vad som ställs ut – det är vår publik som avgör kvaliteten. Den enda begränsningen är att du måste vara 18 år för att få delta. Foldrar/affischer med information om alla de deltagande konstnärerna kommer att givetvis att delas ut till besökarna.

eller SWISH 123 484 45 85

Max 4 stycken bilder på dina alster/gruppens alster
(gärna där även du/ni som konstnär syns).

Skicka MMS till: 070-682 16 47
(Eva Kempe)
-Fotografera med mobilkamera - sänd max 4 bilder via MMS
Kom ihåg att skriva ditt namn i meddelandet

4) Den 20 april mellan 11-16  Du lämnar ett verk till visningen på NK-villan
Den 20 april är Inlämningsdag för ett verk på NK-villan mellan kl 11-16.
Som enskild utställare får du lämna in ett verk utställningsyta ca 50 x 70 cm.
Som grupp får ni lämna in ett verk gemensamt utställningsyta ca 50 x 70 cm.

Vernissage på NK-villan den 23 april! -Kom och träffa de andra konstnärerna samt konstintresserade från hela området.
OBS! Konstverken visas mellan den 23 april- 7 maj.
Vid eventuell försäljning på samlingsutställningen utgår 25 % i provision:

5) Den 7 maj mellan 12-15 hämtning av utställt verk på NK-Villan
Lördagen den 7 maj är det hämtningsdag  för ditt utställda verk på NK-Villan. Vi finns på plats mellan kl 12-15. Ta med kvittensen på inlämnat verk.

31 MARS.  Medlemsavgiften + anmälningsavgiften betald, samt bilder och info till presentationssidan, FIK tillhanda

31 MARS. För dig som deltar på NK-Villans utställning -
Då vi vill skapa en folder till utställningen, vänligen skicka bild på utställningsobjektet till info@foreningikonst.se med info:
- Namn på utställare
- Kontaktuppgifter